x ICE MODULE DAY FIRST | Anys NADHILAH

ICE MODULE DAY FIRST

December 19, 2013

Assalamualaikum
Eksaited lebih nak update post kali ni .
punya la kat kuliah dah macam lintah kepanasan ,
Bila la aku nak masuk hospital ni .

and kebetulan first day ni kena dekat A&E Department.

Tahu tak A&E Department tu ape..
ok dipendekkan cerita , nama penuh A&E is Accident and Emergency Department
Haruslah orang yang accident and dalam keadaan emergency akan admit di sini .

Group mate aku dah ketar lutut sebab takut jumpa orang yang accident penuh darah bla bla bla . kononnya ngeri . aku iyakan jeee . :). lagipun aku rasa biasa je . heartless punya orang . cis

kaunter pendaftaran utk yg separa kritikal n biasa punya . takkan kalau dah kritikal nak g dftar dulu kan ...:p triage tu means ada zone merah(kritikal) , kuning(separa kritikal) and hijau(kes biasa)

first-first memang blurr sikit tak tahu sapa person in charge . so kitaorang hentam masuk je zon separa kritikal , blurr tak blurr smpai dekat orang yang guard pintu pon kitorang perkenalkan diri like , kitorang dari UNikl... sambung sambungggggg . hehe .

dah masuk zon separa kritikal , hentam lagi , kali ni kitorang main tanya je officer yang nmpak mcm busy gila tu . nasib la dia layan taw . then dia suruh masuk bilik 6 . lepas lilau lilau cara bilik 6 n lepas orang - orang dalam tu passing2 kitorang .. akhirnyaaaaaaaaa kitaorang jumpa gak person in charge .

Puan Azma nama diberi . sweet  orangnya . bila aku tengok Puan Azma(actually Dr Azma) ni , aku teringat Cikgu Nik masa kat KMKN dlu. cikgu biology . teori beliau sangat best . tapi siyes muka n watak hampir sama . walaupun sorang pakar sorang pensyarah

Kebetulan DR. Azma dekat dalam wad kritikal and sedang periksa sorang patient ni . so kitorang tunggu je la dalam zon kritikal tu . dalam hati yang ciput ni "eh zon kritikal. chaiyokk semua orang , ah poyo gila aku ni" dalam hati je ni



FIRST CASE

RIB CAGE RUPTURE .
In fact ,. she's wearing helmet . easy way to express C-PAP .
Tu sbb nak rendahkan dia punya tekanan darah kot , or heart pumping or whatever . k sorry ta de ilmu lagi nak citer . nak kita try wat research ya
first time dengar dia punya rib cage pecah , sumpah terkejut gila . hidup lagi . hehe .ade la aku dengar antara ubat yang diberi is STREPTOKINASE . just related dengan aku punya latest module . 

ubat ni untuk dissolve balik darah yang beku dengan dia punya heart

k udah2 ler tu citer pasal medic kan . kan best pon .upppps :p

satu - satu patient kitorang follow up , ade yang pneumonia , seizure , and so on .

k takde nak cerita apa2 pon . just best sebab dapat dengar dr cerita n diagnosis penyakit yang dihadapi oleh pesakit tersebut . ayat skema kan . tah la kenapa aku suka kalau orang-orang tua cerita santai santai like isu semasa kee .. maybe sebab aku suka gosip kott .. wakkaka .

cakap pasal gosip teringat zaman sekolah menengah . suka gila bergosip . haishh .

ada satu kes zon separa kritikal atau dikenali zon yellow ni . pakck cina ni .. dia kena rompak kot . kesian gila . dah la tua .. mula2 tu aku tahu dia kena tendang je . lepas dr cek2 dia punya perut , pastu dekat dengan ari ari  dia sakit gila kot . pakcik tu asyik bunyi, aiyaa aiyaaa . manyak sakit . dr asyik cakap sory uncle .sakit sikit aaa . dalam hati aku , eh uncle ni malu or what . susah jugak ni nak hndle .

bila dah siap cek semua , like ada tak internal bleeding , aku amek keputusan utk tnya uncle tu knpa dia kena sepak . bagi aku uncle tu maybe 60above y/o r sbb nmpak kurus n tua . dah la

selepas aku jadi detektif seketika, dah revealed ,  dia kena rompak dekat ipoh , area kampar . dia pakai macam orang yg berniaga kan selalu pakai beg yang ikat dekat pinggang tu . ish tak tahu nak describe . tengok pic  ni.

something like this laa ., tp ofcoz la bukan sebijik . ni pic ciplak google .

pakcik tu cakap la . dia manyak susah .
tapi seriously la mmg dari apa yang dia pakai , mmg nmpk la dia orang susah . kasut dia pon dah terkoyak . kesian sangat . aku tanya dia 'uncle keje apa' dia cakap dia niaga tapi dia manyak susah . Luckily 2 org India yg badan bersaiz besar yang sepak pakcik tu tak amek fon pakcik tu coz fon dalam poket . dorang aim beg tu jeee . hmm kesian2 . then kitorang tnya family dia tak dtg ke . dia cakap , dh kol tak angkat.

Then tu larik ke zon hijau, kononnya zon yang biasa je laa . sekali aku n group mate aku tengok la patient perempuan ni dgn husband dia . dr cakap dia tak cukup tidur . tapi dia cakap .. ''takkkk saya ok sahaja'' n dr reply ''your husband tell me you're not sleeping well''
sekejap lepas tu husband dia angkat tangan  n suruh kitorang pergi . nama saintifiknye 'kena halau' cehh .

k sini je kot first day . satu tempat je . tulis panjang berjelaa la jugak .

Assalamualaikum



malam hari kitorang celebrate besday Kak Nik Nur ! akak qc kitorang . kitorang g rumah dia wat supriseee . hiuhu ^_^ Semoga panjang umur akak :D

Post a Comment

Latest Instagrams

© Anys NADHILAH. Design by FCD.