x ah TIDaak ! J.E.R.A.W.A.T ! (punca) | Anys NADHILAH

ah TIDaak ! J.E.R.A.W.A.T ! (punca)

May 7, 2011

Jerawat ? apa tu anak - anak , eh eh ? masa bla pulak aku ada anak anak , tetiba terdetik nak search google pasal benda alah nie , .. bak kata orang , benda baik hendaklah dikongsi . hari ni nak kasi pendedahan sikit tentang jerawat jeriwit ni ha , . so dgn lafaz bismillah , kembangkan ilmu anda tentang punca2 jerawat:) 

Jerawat adalah masalah anak muda tetapi ia juga melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.
Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih jika ia terjadi di bawah kulit atau bintik hitam jika di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut.
Lebih besar kawasan radang lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalakan parut jerawat jika tiada perawatan dan ubat yang sesuai. Menghilangkan parut jerawat lebih sukar bila perawatan diabaikan.
Wajah muka yang penuh dengan parut jerawat sudah tentu menghilangkan seri dan keyakinan diri.

Punca jerawat.
  • Faktor hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur adalah punca utama masalah jerawat. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 'an.
  • Faktor seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan.
  • Penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12.
  • Kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak memberi masalah jerawat di kulit.
  • Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.
  • Terdedah kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas.
Kebanyakan jerawat akan hilang sendiri jika kulit sentiasa bersih dan sihat. Tetapi sesetengahnya boleh menjadi teruk dan kronik.

4 comments

  1. Masalah jerawat ni mmg memeningkan..
    tambah2 bila kulit muka berminyak..

    Entry terbaru padlie: Ada apa di IPT?

    ReplyDelete
  2. Oh baru tahu jerawat punca dari stress. Patutlah aku banyak jerawat ish -________-

    ReplyDelete
  3. Hopink2 kat sini!Shanteekk bloggg.Ekekeke :P

    ReplyDelete
  4. jerawat! tidakk!! dulu jarang jerawat tumbuh.. p sekrg... cam berlumba2 lak nk tumbuh.... mungkin sebab persekitaran xsama...

    ReplyDelete

Latest Instagrams

© Anys NADHILAH. Design by FCD.