Tips menjaga mata :)) CARes ur eyes

March 13, 2011


Pasti ramai yang mengidam-idamkan mata yang cantik dalam era globalisasi kini kerana terlalu obses dengan dunia sosial di hadapan screen . malah ada yang sanggup melayari internet sehingga jam 2 atau 3 pagi . Selain itu ,ada juga yang terpaksa untuk menyiapkan kerja di dalam komputer. hal demikian menyebabkan mata kian letih dan lesu , namun terdapat faktor lain yang menyebabkan mata semakin tidak dijaga .namun kita ada penyelesaiannya untuk menjaga mata kita , organ yang sangat berharga .



1. JANGAN MENATAP SKRIN KOMPUTER TERLALU LAMA

Setiap hari menatap skrin komputer, banyak kesannya pada kesihatan mata. Jika mata anda memberi isyarat yang tidak menyenangkan seperti pedih dan sebagainya, eloklah berehat seketika dari terus meghadap komputer. Carilah gambar pemandangan atau apa sahaja selain terus menatap komputer.







2. TIDUR YANG MENCUKUPI
Tidur adalah asas utama dalam kecantikan dan kesegaran mata. Tidur yang mencukupi meghindarkan mata yang sembap, bengkak dan dipenuhi 'eyebag' serta lingkaran hitam dibawah mata. Pastikan waktu tidur anda mencukupi 8 jam, tidak kurang dan tidak lebih.





3. SEGARKAN MATA DENGAN TEH UNCANG ANDA
Uncang teh terpakai untuk mata. Ya, banyak benarnya pada khasiat mata. Ia menyegarkan mata yang seharian letih bekerja. Ambil masa untuk relak dengan uncang ini dalam 10 hingga 15 minit. Rasai nikmat kesegarannya.

4. GUNAKAN KRIM MATA YANG SESUAI

Apabila selepas pulang dari kerja, dan kita telah menaggalkan make up dengan make up remover, maka penjagaan mata sebelum tidur adalah sangat penting. Sebelum tidur, anda digalakan mengoles sedikit krim mata bagi mengelakkan lingkaran hitam, garis halus dan mata yang tidak bermaya. di bahagian ini juga, kami akan menyenaraikan produk-produk yang disarankan dan sangat baik untuk mata.

5. TANGGALKAN SOLEKAN DIMATA DENGAN MAKE UP REMOVER YG SESUAi  
Setiap kali menaggalkan solekan dimata, pastikan mata dioles lembut dengan kapas khas yang bersih dan lembut. Pastikan kapas menyerap cecair atau krim penaggal sepenuhnya, kemudian barulah digosokkan pada mata. Pastikan lenturan tangan semasa menggosok lembut kerana sekitar mata yang begitu sensitif dan mudah kendur jika selalu digosok dengan kuat.

itik hijau dicekup oleh orang yang belum mandi



no. 1 akan dipraktik kan , tapi besar kemungkinan tak berjaya ! ngeh3.

12 comments

  1. wah..cantiknye mata kamu..sy kalo nk buang eyeliner kt mata memang tenyeh kuat2 la..haha

    mmg mengendur dah kot mata sy ni..dah mcm panda pon ade..hehe

    ReplyDelete
  2. haha , sama la kita sis , fuh ,mmg tenyeh kuaaaatt3 giler , hixhixx , make up removal hilang :(

    ReplyDelete
  3. Nice entry .
    Nak jaga mata elok2 lepas bace ni . Hehe :D

    ReplyDelete
  4. haha , e2 la , ta sgka mata gosok kuat2 leh kendur . ^^,

    ReplyDelete
  5. mata kite dh xsihat sbb asyik ngadap Fb & blog je hari2..hahah

    ReplyDelete
  6. hahah , totally agreed wif u !!

    ReplyDelete
  7. hye,, a'ah journalist tu achiek sidek,, die contact gune fb

    ReplyDelete
  8. OE memanjakan mata dengan tidur je kalau dah mengantuk...
    hehe..
    (n_n)

    ReplyDelete
  9. haha.. oe xpe la boleh tido , huu ^^,

    ReplyDelete
  10. hye..anyss..selain uncang teh timun pun baik untuk letak kat mata..pakai krim mata sebelum tido memang sangat digalakkan..baru la cantik macam girls korea kan.kan..^_^

    ReplyDelete
  11. nice tips!hehe...cantiknya dia...=)

    ReplyDelete

Latest Instagrams

© Anis Nadhilah. Design by Fearne.